Analisis Hak dan Kewajiban Murid kepada Masyarakat dalam Pandangan al-Qur'an dan Hadits
Studi Buku Lembaga Hidup Karya Hamka
DOI:
https://doi.org/10.35719/amn.v9i1.45الكلمات المفتاحية:
Prosperity of Social Life، Students' Obligations to Society، Abdul Malik Karim Amrullah (Hamka)، the Qur'an and Hadithالملخص
This study aims to find out how the rights and obligations of a student to the community are contained in the book “Lembaga Hidup” by Haji Abdul Karim (Hamka). The research is library research, which is qualitative in document study research by analyzing according to the Qur’an and Hadith. The results obtained from this research are the right of a student to the community is to get the right or freedom to live, the right to have opinions and express them in public, the right to broaden the understanding of what he is interested in, the freedom to study, the right to be respected for his stance, the right to be respected for himself and his property or possessions respected, the right to be criticized and to accept or reject criticism from the community. The obligation of society to students is to give them the freedom to live or to society, respect their opinions, expand their understanding to live in society, obliged to give freedom to study, respect the position held by students, and respect their property; it is obliged to give criticism, where the criticism meant here is criticism that builds the quality of a work or self that is being criticized, not dropping the quality or confidence of the recipient of the criticism. These rights and obligations need to be understood, which helps increase the prosperity of social life.
التنزيلات
المراجع
Al-Fayyadl, M. (2015). Kritik Sastra di Prancis. Jurnal Poetika Vol. III No.
Angelia, Y. (2017). Merantau dalam menuntut ilmu (studi Living Hadis oleh masyarakat Minangkabau). Jurnal Living Hadis, 2(1), 67–82.
Darmawan, I., & Ayub, P. (2014). Menjadi Guru Yang Terampil. Bandung: Kalam Hidup.
Faridah, S. (2018). Kebebasan Beragama Dan Ranah Toleransinya. Lex Scientia Law Review, 2(2), 199–214.
Fauzi, W. I. (2017). Hamka Sebagai Ketua Umum Mui (Majelis Ulama Indonesia) Dalam Menghadapi Masalah Sosial Politik Pada Masa Orde Baru 1975-1981. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 6(2).
Gunawan, I. (2022). Metode Penelitian Kualitatif: teori dan praktik. Bumi Aksara.
Hamka. (1976). Lembaga hidup. Abbas Bandong.
HAMKA, D. R. (2016). Lembaga budi. Republika Penerbit.
Hamka, I. (2013). Ayah...: kisah Buya Hamka. Republika Penerbit.
Hamka, P. (1967). Pandangan hidup muslim. Pustaka Aman Press.
Hendri, N. (2020). Merdeka Belajar; Antara Retorika dan Aplikasi. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(1), 1–29.
Indriyanti, T., Siregar, K. I., & Lubis, Z. (2015). Etika interaksi guru dan murid menurut perspektif Imam Al Ghazali. Jurnal Studi Al-Qur’an, 11(2), 129–144.
Juanda, J. (2019). Pendidikan karakter anak usia dini melalui sastra klasik fabel versi daring. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 39–54.
Marwandianto, M., & Nasution, H. A. (2020). Hak atas kebebasan berpendapat dan berekspresi dalam koridor penerapan pasal 310 dan 311 KUHP. Jurnal HAM, 11(1), 1–25.
Max, B. S., & SH, M. (2019). Pendekatan dogmatika hukum dan teori hukum terhadap fungsi sosial hak milik dalam konteks negara hukum Pancasila. Penerbit Unika Atma Jaya Jakarta.
Nasution, L. (2020). Hak Kebebasan Berpendapat dan Berekspresi Dalam Ruang Publik di Era Digital. ADALAH, 4(3), 37–48.
Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi penelitian sosial. Media Sahabat Cendekia.
Panjaitan, H. (2014). Pentingnya menghargai orang lain. Humaniora, 5(1), 88–96.
Ramayulis, H., & Nizar, S. (2005). Ensiklopedi tokoh pendidikan Islam: mengenal tokoh pendidikan Islam di dunia Islam dan Indonesia. Quantum Teaching.
Rosyada, A., Warassih, E., & Herawati, R. (2018). Perlindungan Konstitusional terhadap Kesatuan Masyarakat Hukum Adat dalam Mewujudkan Keadilan Sosial. Kanun Jurnal Ilmu Hukum, 20(1), 1–22.
Sari, S. D. P. (2019). PERAN KAMPUNG TEMATIK DALAM PENINGKATAN.
Sugiarto, E. (2017). Menyusun proposal penelitian kualitatif: Skripsi dan tesis: Suaka media. Diandra Kreatif.
Sugiyono. (2017). No Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&DTitle. CV. Alfabeta.
Tyas, D. C. (2020). Ketenagakerjaan di Indonesia. Alprin.
Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wiratno, T. A. (2020). Kritik Seni Rupa Berbasis Budaya Kritis. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Zulfirman, Z. (2013). EBIJAKAN NEGARA TERHADAP HUBUNGAN KONTRAKTUAL SEBAGAI HAK ASASI MANUSIA DI INDONESIA. Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 2(3), 417–435.
التنزيلات
منشور
كيفية الاقتباس
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2023 Syaiful Dinata
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.